Hylätty Nalle kohtaa autiossa talossa yllättävän muiston menneisyydestä

Kommentoi

hylätty nalle,abandoned teddy bear,autio talo

Hylätty Nalle autiotalon nojatuolissa

Kolmen vuoden odotuksen jälkeen kesäkuussa löysin itselleni entuudestaan täysin tuntemattoman aution talon, jota kävin kuvaamassa Hylätyn Nallen kanssa kuitenkin vasta marraskuussa.

Tämä pieni kaksi huonetta – tupa ja makuukamari –  ja vintin käsittävä pieni maatalo sijaitsee Suonenjoen melko syrjäisessä kolkassa korkealla mäellä hyvin erämaisemassa ympäristössä. Vuotavan katon ja puuttuvan ikkunan takia huonoon kuntoon ajautunut talo on ilmeisesti autioitunut noin vuonna 2010 päätellen tuvasta löytyneestä lähes täydestä Juhla Mokka-kahvipaketista.

hylätty nalle,abandoned teddy bear,autio talo

Hylätty Nalle autiotalon tuvassa

hylätty nalle,abandoned teddy bear,autio talo

Hylätty Nalle autiotalon tuvassa

hylätty nalle,abandoned teddy bear,autio talo

Hylätty Nalle autiotalon eteisessä

Vaikka talo on siis hylätty, sen sisustus oli jätetty suurelta osin ennalleen. Tosin jotkin talossa mahdollisesti luvatta vierailleet olivat levitelleet monia tavaroita hujan hajan pitkin lattioita.  Talon yksi mielenkiintoisimpia piirteitä on se sama 1980-luvulle tyypillinen sisustuksen värikkyys, johon olen törmännyt jo useiden aikaisempien pien autiotalojen kuvausteni yhteydessä.

hylätty nalle,abandoned teddy bear,autio talo

Hylätty Nalle autiotalon tuvassa

hylätty nalle,abandoned teddy bear,autio talo

Hylätty Nalle autiotalon makuuhuoneessa

hylätty nalle,abandoned teddy bear,autio talo

Hylätty Nalle autiotalon makuuhuoneessa

Tämänkertaisen autiotalon yhdisti aikaisempiin vastaaviin myös se, että sieltä löytyi merkkejä siitä, että joku talon asukkaista oli ollut kiinnostunut kuvataiteista. Nämä olivat makuuhuoneen kaapista löytämäni vesivärein maalattu miehen kasvokuva sekä yläkerrasta löytynyt erilaisista materiaaleista koottu suuri kollaasi.

miehen kasvot, akvarelli, autiotalon maalaus

Miehen kasvot, akvarelli, maalaus autiossa talossa

kollaasi,autio talo,assemblaasi,esinekooste

kollaasi, autiotalon taideteos

Kaikkein yllättävimmät ja itseäni suuresti koskettaneet tavarat löytyivät kuitenkin vintiltä, jota oli käytetty lähinnä tavaroiden varastointiin mutta jossa oli ollut myös kesäasuttava huone. Tuosta matalasta huoneesta löysin nimittäin kaksi esinettä – kaksi kirjaa – jotka todellakin saivat minut hyvin mietteliääksi.  Etenkin toinen niistä. Kirjat olivat nimittäin englanninkieliset  John Osborne’n näytelmä Look Back in Anger ’Nuori viha’ ja A Short History of English Literature, joista olin opiskeluaikoinani ”joutunut” tenttimään tuon Osborne’n kuuluisan näytelmän.  Kyseinen teos on muuten varmaankin vielä tallessa jossain varastoni uumenissa.

nuori viha,look back in anger,sammon tarina,

Look back in anger, Sammon tarina, autiotalon kirjoja

Selvittyäni yllättävä löydön aiheuttamasta hämmennyksestä en voinut olla kysymättä hiljaa mielessäni: Onko talossa mahdollisesti joskus asunut tuleva kollegani? Siihen en varmaankaan saa koskaan vastausta.

Talon hellyttävin tavara oli puolestaan 70-luvulta peräisin oleva tyhjä Keskon Best-kahvipakkaus, jonka kuoressa nähtävien lasten ilmeiden välittämä sanoma ei jätä ketään kylmäksi.

 

best kahvi,kesko,äitien päivä

Best-kahvipaketti, autiotalo, 1970-luku

 

best kahvi,kesko,äitien päivä

Best-kahvipaketti, autiotalo, 1970-luku

best kahvi,kesko,äitien päivä

Best-kahvipaketti, autiotalo, 1970-luku

Myös aution talon ulkopuolelta, vanhan navettarakennuksen takaa löytyi jotain, joka ei jätä ainakaan vanhojen autojen harrastajia kylmäksi. Siellä nimittäin oli hyljättynä, unohdettuna ja ruosteen raiskaamana  50- ja 60-lukujen autolegenda, hellyttävän kaunis punainen Fiat Neckar 770 Jagst-henkilöauto.

Fiat NSU Neckar Jagst 770,1960 luku

Fiat NSU Neckar Jagst 770, 1960-luku

Fiat NSU Neckar Jagst 770,keulamerkki,1960 luku

Fiat NSU Neckar Jagst 770, keulamerkki, 1960-luku

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.